Neuromarketing techniek uitgelicht!

Hobson’s +1 effect

Bij het zien van een advertentie hebben consumenten over het algemeen twee keuzes; iets wel doen of iets niet doen. Bij het Hobson’s +1 effect wordt daar een derde keuze aan toegevoegd, deze is vaak bijna gelijk aan de eerste keuze. Dit wordt gedaan om de illusie te wekken dat er meerdere keuzes zijn.

Een theorie van dit effect is dat ons brein twee denkpatronen heeft; het bewuste “rationele” deel (ik heb dit niet nodig) en het onbewuste “emotionele” deel (ik wil dit hebben). Een keuze toevoegen put het bewuste deel uit, wat de kans vergroot dat er door het emotionele deel voor optie één wordt gekozen.

Case voorbeeld

In de mail voor Peugeot heeft de ontvanger de keuze om gegevens achter te laten om op de hoogte gehouden te worden, of niet. Daarom hebben we een derde keuze toegevoegd ‘Ontdek de modellen’. Nu denkt het rationele deel van ons brein niet meer “wel of niet op de hoogte gehouden worden”, maar “op de hoogte gehouden worden of ontdekken”. Hierdoor wordt de keuze “nee, ik wil hier niks mee doen” een beetje naar de achtergrond verschoven, en is men vooral bezig met welke “ja” ze willen.

Boost uw conversies met de Persuasion Game

Kom tot nieuwe inzichten tijdens de ontwikkeling van nieuwe campagnes. Met deze persuasion kaarten worden patronen doorbroken en neurologische inzichten gecombineerd met online marketing. Het resultaat? Verbazingwekkende conversieverhoging!

Persuasion Game aanvragen  »