In samenwerking met Toyota hebben wij een leadwervingscampagne met e-mailnurtureflow ontwikkeld om op een leuke en laagdrempelige manier kwalitatieve e-mail opt-ins te werven.
Leads
Opens
Conversies
Opens
Conversies
De wens van Toyota
Als één van de grootste autofabrikanten ter wereld, neemt Toyota milieubescherming uiterst serieus. Het is dan ook de wens van Toyota, als marktleider in hybride auto’s, om hun visie op duurzaamheid en elektrisch rijden uit te dragen naar hun brede doelgroep.
Het in contact komen met deze doelgroep is steeds moeilijker omdat de mediaconsumptie van consumenten snel verandert. Daarom is het belangrijk om een eigen bereik te hebben voor één-op-één communicatie met prospects. In opdracht van Toyota hebben we daarom een leadwervingscampagne ontwikkeld om deze prospects via e-mail te informeren én werven. De basis voor deze leadwerving bestaat uit de combinatie van een laagdrempelig concept én relevante content.
Met behulp van de activatiemail wordt de ontvanger getriggerd om gratis mee te spelen en kans te maken op een smarthome pakket. Deze wervingsmail stuurt men door naar de landingspagina. Op de landingspagina worden de bezoekers op een speelse interactieve manier geactiveerd om te reageren op de volgende stelling: “De eerste elektrische auto is ruim 100 jaar oud”. Na het invullen van hun gegevens en het afgeven van een e-mail opt-in, maken zij kans op de prijs en zijn deze nieuw geworven leads klaar om te worden opgevolgd.
In de eerste e-mail ontvangt de lezer relevante informatie over elektrisch en hybride rijden. Door het toevoegen van leuke ‘Wist-u-dat?’jes triggeren we de nieuwsgierigheid van de ontvanger en slagen we erin om de ontvanger op een speelse manier te voorzien van deze informatie. In deze engagementmail refereren we naar een artikel van De Telegraaf met als resultaat een openratio van 41,5% en een clickratio van 26,6%.
In de tweede e-mail spelen we verder in op de nieuwsgierigheid en komt de ontvanger erachter dat hybride auto’s toegankelijker zijn dan veel mensen denken. De ontvanger ontdekt welke ‘auto van de toekomst’ het beste past bij zijn of haar wensen. Deze e-mail scoorde een openratio van 41,5% en een clickratio van 20,5%.
Na de kennismaking met elektrisch en hybride rijden en de mogelijkheden die Toyota biedt, nodigen we de ontvanger op een speelse maier uit om te ontdekken ‘hoe hybride’ hij of zij is. Door enkele korte vragen te beantwoorden, ontdekt de ontvanger met wat voor auto hij of zij het beste de toekomst inrijdt. Dit interactieve quiz-element resulteerde in een openratio van 38,8% en een clickratio van 34,9%.
In deze leadwervingscampagne zijn o.a. de volgende neurotechnieken toegepast:
Contrast effect
Je kunt bepaalde elementen benadrukken door het gebruik van contrasten. Een waardevolle techniek bij het vormgeven van call-to-action buttons en tekstlinks om interactie te stimuleren en clicks te genereren.
Authority
Als je iemand als autoriteit beschouwt, ga je graag op zijn advies af. Aangezien Toyota ‘hybride’ marktleider is, dragen zij graag hun visie op elektrisch rijden uit naar hun doelgroep. Het aanmelden voor de nieuwsbrief is dan ook een laagdrempelige stap als je nu of in de nabije toekomst geïnteresseerd bent in (de mogelijkheden van) elektrisch rijden.
Reciprocity
Als je iets krijgt, geef je graag ook iets terug. Door met het beantwoorden van de vraag kans te maken op een smarthome pakket, zijn ontvangers sneller geneigd om mee te spelen. Bovendien sluit de incentive naadloos aan bij elektrisch rijden en past deze helemaal in het thema duurzaamheid.
Dankzij ons inhouse ontwikkelde COFFEE analytics dashboard heeft Toyota tijdens de gehele campagne realtime inzicht in de resultaten. Zo meten we naast de open- en clickratio's van de e-mails ook leestijd, interactieve clicks en conversies en kunnen we op profielniveau realtime gedrag meten in de buyer journey.
De campagne had een zeer succesvol resultaat: binnen 5 weken hebben wij meer dan 10.000 kwalitatieve e-mail opt-ins geworven. Gemiddeld 285 leads per dag. Daarnaast heeft maar liefst 63% van de lezers hun kenteken ingevuld.