Oranje Fonds

Speciaal voor Oranje Fonds heeft OMG een COFFEE campagne ontwikkeld om vaste donateurs te werven.

Het Oranje Fonds bevordert betrokkenheid in de samenleving. De organisatie ondersteunt projecten die de sociale infrastructuur verbetert. Bijvoorbeeld de bouw van een gemeenschapshuis, het wegwijs maken van allochtone vrouwen in Nederland of gezamenlijke activiteiten van buurtbewoners. Jaarlijks geeft het Oranje Fonds financiële ondersteuning aan ruim 7.000 initiatieven in het hele land. Initiatieven die veelal voortkomen uit ideeën van vrijwilligers en die alleen door hun inzet mogelijk zijn.

Doelstelling

Het Oranje Fonds is een onafhankelijk fonds. Een deel van haar inkomsten is afhankelijk van giften en legaten. Je kunt zowel “vriend” worden van Oranje Fonds, waarbij je maandelijks een vaste donatie doet, als dat je eenmalig kunt doneren. Met deze COFFEE campagne was de doelstelling om 7.500 leads te werven. Van deze groep was het doel om zoveel mogelijk vrienden (vaste donateurs) te werven.

De campagne

Het werven van vaste donateurs is een hoogdrempelige doelstelling. Daarom is er gekozen voor een aanpak waarbij we een e-mail journey creëren. We triggeren de lezer, en maken hem bewust van de positieve maatschappelijke bijdrage van het Oranje Fonds, om vervolgens over te gaan naar de conversievraag.

1

Wervingscampagne

De ontvanger wordt nieuwsgierig gemaakt naar in welke categorie vrijwilliger hij/zij valt, de quiz nodigt uit om dit te onderzoeken.

2

Engagementcampagne

In de e-mail worden de succesverhalen van verschillende maatjes uitgelicht. Hierdoor wordt de ontvanger overtuigd door het belang en de impact van het Oranje Fonds.

3

Conversiecampagne

Door te vermelden dat “maatjesinitiatieven mensen zoals Ethan en Rita helpt bij alledaagse activiteiten”, wordt de maatschappelijke bijdrage van het Oranje Fonds concreet gemaakt, en wordt het emotionele brein geactiveerd.

Gebruikte verleidingstechnieken

Curiosity

De ontvanger wordt nieuwsgierig gemaakt naar in welke categorie vrijwilliger hij/zij valt, de quiz nodigt uit om dit te onderzoeken.

Sociale bewijskracht

In de e-mail worden de succesverhalen van verschillende maatjes uitgelicht. Hierdoor wordt de ontvanger overtuigd door het belang en de impact van het Oranje Fonds.

Storytelling

Door te vermelden dat “maatjesinitiatieven mensen zoals Ethan en Rita helpt bij alledaagse activiteiten”, wordt de maatschappelijke bijdrage van het Oranje Fonds concreet gemaakt, en wordt het emotionele brein geactiveerd.

Gamification

Met de “wat voor vrijwilliger schuilt er in jou” quiz creërden we een spelelement

Doubt Limitation

Middels een overzichtelijke opsomming wordt duidelijk gemaakt wat er met de donaties gebeurt (elke euro gaat naar maatschappelijke initatieven). Hiermee wordt eventuele twijfel weggenomen.

Completion

Wie A zegt, wil ook B zeggen. We zijn graag consistent met eerdere keuzes. Om dit te stimuleren, hebben we in de conversiemail ingehaakt op de antwoorden die de ontvanger eerder heeft gegeven, en hem/haar aan te spreken met “goede buur” of “verre vriend”.

Het resultaat

De Oranje Fonds campagne heeft goede resultaten behaald, en met behulp van deze crossmediale campagne hebben we per donateur gemiddeld 27 euro geworven!

7500
leads
62%
opens
€27,-
per donateur