Fietsvoordeelshop

Samen met Fietsvoordeelshop heeft OMG een leadcampagne met e-mailflow ontwikkeld om e-mail opt-ins te werven. Door deze e-mailflow zijn er 7.500 kwalitatieve leads geworven.

Behoefte Fietsvoordeelshop

Fietsvoordeelshop is een familiebedrijf, opgericht in 1972. In de 48 jaar dat Fietsvoordeelshop bestaat is het assortiment flink uitgebreid. Zo hebben ze meer dan 10 kwaliteitsmerken in het assortiment en zijn ze één van de grootste (online) fietsenwinkels van Nederland.

De interesse in e-bikes neemt de laatste tijd enorm toe en de keuze binnen elektrische fietsen is dan ook groot. Er zijn elektrische dames- en herenfietsen, elektrische fietsen met lage instap en er is keuze uit een fiets met voorwiel-, midden- of achtermotor. Dit allemaal is afhankelijk van het rijgedrag en comfort van de fietser.

Er is genoeg keuze, maar hoe kan Fietsvoordeelshop zijn doelgroep hierover informeren? Dit is waar OMG tevoorschijn komt. OMG helpt Fietsvoordeelshop bij het informeren van prospects en het werven van e-mail opt-ins. Dit wordt gedaan aan de hand van een, door OMG ontwikkelde, leadwervingscampagne.

DE CAMPAGNE

OMG heeft, in samenwerking met Fietsvoordeelshop, een leadcampagne opgezet waarbij de consument kans maakt op een nieuwe e-bike.

De leadwerving begint met storytelling. Je ziet een fietser die, voordat hij overstapte op een e-bike, 35 km per dag fietste. Hierop volgt een gemakkelijke vraag: “Hoe groot schat u de actieradius van zijn nieuwe e-bike?”. Iedereen kan deze vraag beantwoorden door het schuifje te verplaatsen, waardoor het een laagdrempelige vraag is voor de doelgroep om mee te doen. Aan de leadwerving is een winkans gekoppeld, namelijk een e-bike, dit sluit aan op de vraag en de campagne.

Zodra de lezer een antwoord heeft gegeven kunnen de gegevens ingevuld worden. Hierbij wordt een e-mail opt-in afgegeven, wat ervoor zorgt dat de leads uit naam van Fietsvoordeelshop benaderd worden in een opvolgflow. Na deelname ontvangt de deelnemer een bedankmail met hierin het antwoord op de gestelde vraag en verdere informatie over e-bikes. Ook staat er in op welke manier de deelnemer geïnformeerd wordt indien hij de prijs heeft gewonnen.

Gebruikte verleidingstechnieken
Gamification

Gamification

Door de vraag worden deelnemers gemotiveerd om deel te nemen en wordt er engagement en bewustzijn gecreëerd. Hierbij wordt ingespeeld op een positieve kijk tegenover e-bikes.

Illusion of control

Illusion of control

Illusion of control
Doordat de consument zélf het antwoord op de vraag moet invullen, heeft hij of zij het gevoel enige controle te hebben over de uitkomst van de winactie.

TAB1
Wederkerigheid

Wederkerigheid

De winkans van een nieuwe e-bike is een goede motivatie, trekt de juiste doelgroep aan en zet aan tot actie. Doordat er een grote beloning tegenover staat, is men sneller bereid om deel te nemen. De incentive werkt conversieverhogend.

Twee dagen na deelname ontvangen de deelnemers de engagement e-mail. In de engagementmail wordt ingespeeld op de nieuwsgierigheid van de lezer. Bovenin de mail wordt de lezer direct alert gemaakt door de titels ‘Welke e-bike past bij u?’ en ‘De E-bike keuzehulp’.
De E-bike Keuzehulp begeleidt de lezer bij het vinden van zijn perfecte e-bike. De Keuzehulp bevat eenvoudige vragen, gebaseerd op het huidige fietsgedrag van de lezer, waardoor ze laagdrempelig en gemakkelijk te beantwoorden zijn. Na het beantwoorden van de twee vragen wordt een type e-bike geadviseerd; De Elektrische Stadsfiets of De Speed Pedelec. Hierbij kan de lezer doorklikken naar de website om alle modellen te bekijken of om de Uitgebreide Keuzehulp te starten.

Onderwerpsregel: 🚲 Welke e-bike past bij u?
Opens: 41,2%
Clicks: 49,8%

Het klikpercentage is hier aanzienlijk hoog, dit toont aan dat de vraag makkelijk te beantwoorden is voor de lezers en dat zij geïnteresseerd zijn in e-bikes.

Gebruikte verleidingstechnieken
Contrast Effect

Contrast Effect

Door contrasten in beeld te brengen, worden bepaalde elementen extra benadrukt. Zo vallen de belangrijke elementen goed op.

Curiosity

Curiosity

De ontvanger wordt door de vraag: ‘Welke e-bike past bij u?’ nieuwsgierig gemaakt. Doordat men de uitslag wil weten, is men sneller bereid om de keuzehulp te doorlopen.

TAB2
Commitment & consistency

Commitment & consistency

Wie A zegt, wil ook B zeggen. Doordat de eerste vragen in de keuzehulp erg makkelijk te beantwoorden zijn, zal men sneller ook de volgende vragen invullen. De onbewuste kracht van het invullen van een test is enorm.

Vijf dagen na deelname wordt de conversiemail verstuurd, deze mail staat in het teken van het converteren van de lezer. Dit wordt gedaan door het gratis E-bike Magazine te promoten. Binnen de e-mail wordt de nadruk gelegd op de USP’s van het magazine, namelijk; ontdek alles wat je wilt weten over een e-bike, bekijk het grootste én voordeligste assortiment en het bevat deskundig advies. De CTA-buttons in de e-mail benadrukken dat het aanvragen van het magazine gratis is.
Door deze mail is 27% van de ontvangers geconverteerd, een ontzettend mooi aantal!

Onderwerpsregel: Ontvang gratis ons E-bike Magazine!
Opens: 38,5%
Clicks: 16,4%

Gebruikte verleidingstechnieken
Cost of Zero

Cost of Zero

Het woord ‘gratis’ heeft een magisch effect op je brein, en zorgt ervoor dat men sneller het magazine wilt aanvragen.

Reasoning

Reasoning

Door meerdere redenen toe te voegen waarom men dit magazine wilt lezen, is men eerder overtuigd.

TAB3
Gaze cueing

Gaze cueing

Door bepaalde pijltjes en beelden aan een campagne toe te voegen, wordt de kijkrichting van de ontvangers beïnvloed. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat de ontvangers de juiste onderdelen zien.

Gebruikte verleidingstechnieken

TAB4

RESULTATEN

7.500 leads zijn er geworven dankzij deze e-mailflow

Deze campagne van Fietsvoordeelshop was zeer succesvol. De looptijd van de campagne was twee weken en binnen deze periode zijn er 7.500 leads geworven. Daarnaast kregen de leads de mogelijkheid om het E-bike Magazine aan te vragen, dit is door 27% van de leads aangevraagd.

COFFEE

Het gedrag van de deelnemers is gemeten met behulp van COFFEE (Conversion Optimalisation Funnel For Effective Engagement). Dit is een door OMG ontwikkelde analytics tool waarmee realtime gedrag doorgemeten wordt in de buyer journey op profielniveau. Iedere open of click die geregistreerd wordt in COFFEE staat voor een bepaalde Foggscore. Aan de hand van de Foggscores wordt bepaald hoe gemotiveerd de lead is. Uit de scores is gebleken dat dat de hoog gemotiveerde lead ook is geconverteerd door het Fietsvoordeelshop E-bike Magazine aan te vragen

‘OMG heeft ons enorm geholpen en geïnspireerd door kwalitatieve leads te verzamelen en onze e-mail marketing naar een hoger niveau te tillen. We hebben veel van hen geleerd en gaan een stapje verder met OMG door ook onze volledige e-mail database te optimaliseren. Een fijne samenwerking met mooie resultaten!’ Rutger Pronk – Fietsvoordeelshop.nl

Meer weten?
Neem contact met ons op!

Neem contact op  »

Ontdek onze andere cases