ENGIE
Marketing Automation
e-mailflows

Outbound Marketing Automation

ENGIE is een van de grootste energiebedrijven van Europa. Voor ENGIE Retail Nederland heeft OMG diverse winback e-mails gemaakt binnen de drie fases van de buyer journey: awareness, engagement en conversion.

De effectiviteit van e-mailflows meten we met het gedragsmodel van B.J. Fogg. Ontvangers krijgen motivatiepunten (Fogg-score) op basis van hun open- en klikgedrag. Dit bepaalt de motivatie om terug te keren als klant en de uiteindelijke conversieratio. Zo optimaliseren we de e-mailflows continu om de conversieratio te verhogen.

De wens van ENGIE
ENGIE beschikt over een database van ex-klanten die nog altijd per e-mail benaderd mogen worden. Met het versturen van gepersonaliseerde e-mails op basis van de motivatiescore, heeft ENGIE het doel om ex-klanten om te zetten in leads om deze mensen later in de funnel een passend energie aanbod te doen.





Ipad

Awarenessmail





Ipad

Engagementmail





Ipad

Conversiemail





De winback e-mails

De winback e-mail flow van ENGIE is ontworpen om ex-klanten te herinneren aan de voordelen van ENGIE en hen te motiveren om terug te keren als klant. De flow is gebaseerd op de drie fases van de buyer journey, wat ENGIE in staat stelt om gerichte en gepersonaliseerde e-mails te sturen die aansluiten bij de informatiebehoefte van de ex-klant op dat moment.



De campagne

01
Awarenessmail



De awarenessmail 'Ontdek het gemak van de ENGIE-app' benadrukt dat de app is bekroond als app van het jaar, wat het vertrouwen versterkt in de betrouwbaarheid en kwaliteit van de app. Door de voordelen van de app te vermelden en te benadrukken dat deze gratis beschikbaar is voor niet-klanten, wordt de ontvanger aangemoedigd om de app te downloaden en te ontdekken.

 

02
Engagementmail



In de engagementmail wordt de ontvanger uitgenodigd om deel te nemen aan de Energie Monitor 2023 en op deze manier kans te maken op een duurzaamheidspakket t.w.v. €249,-. Door te focussen op de persoonlijke woonsituatie en verbruik van de ontvanger, wordt er een gevoel van betrokkenheid gecreëerd en wordt de drempel om deel te nemen verlaagd.

 

03
Conversiemail



De conversiemail kondigt aan dat de ontvanger een aantrekkelijk aanbod ontvangt van de energie-adviseurs van ENGIE. Door de nadruk te leggen op besparen en verduurzamen, wordt de ontvanger gemotiveerd om terug te keren als klant. Het benadrukken van de zekerheid van ENGIE draagt ook bij aan het vertrouwen van de ontvanger en helpt bij het overwegen van het aanbod.



Neuromarketing technieken

In de winback e-mails zijn o.a. de volgende neurotechnieken toegepast:

Reciprocity
winback flow van ENGIE maakt gebruik van reciprociteit door een gratis app en een persoonlijk en aantrekkelijk aanbod van een energie-advisuer aan te bieden. ENGIE creëert zo het gevoel dat ze iets waardevols aanbieden, waardoor de ontvanger eerder geneigd is om terug te keren.

Curiosity
In de winback flow van ENGIE wordt gebruik gemaakt van curiosity door het benoemen van de voordelen van de gratis app, het aanbieden van de energiemonitor 2023 met gepersonaliseerd advies, en het aankondigen van een aantrekkelijk aanbod tijdens een toekomstig telefoongesprek. Door deze elementen te benoemen, wordt de nieuwsgierigheid van de ontvanger geprikkeld en gestimuleerd om actie te ondernemen.

Mere exposure effect
Het mere exposure effect houdt in dat mensen een voorkeur ontwikkelen voor iets omdat ze er vaker aan worden blootgesteld. Door herhaalde blootstelling aan de voordelen van ENGIE, kunnen ex-klanten zich steeds meer vertrouwd voelen met het merk en interesse krijgen om terug te keren.



Bekijk meer cases

Meer weten
over deze
case?

Neem contact op  »



Blijf op de hoogte met de OMG nieuwsbrief

VinkjeBedankt, vanaf nu houden wij je op de hoogte.



© 2024 Online Marketing Group B.V.             Algemene voorwaarden   |  Privacy








© 2024 Online Marketing Group B.V.

Algemene voorwaarden

Privacy