DPG Media

Voor abonnees op de AD.nl nieuwsbrief van onze trouwe klant DPG Media, hebben wij deze speciale welkomstflow ontwikkeld. De welkomstflow heeft twee doelen: het verschaffen van informatie over de digitale producten en het stimuleren tot interactie, zoals het downloaden van de app, interesses achterlaten of het upsellen naar een abonnement.

Achtergrond

Al jarenlang helpen wij DPG Media met hun e-mail marketing. Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws, is DPG Media het grootste mediahuis van Nederland. Op papier, in de krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone.

Voor deze toonaangevende uitgever hebben wij onderstaande welkomstflow ontwikkeld voor het AD. Het AD heeft als doel het aantal account inlogs te verhogen. Met de welkomstflow informeren we de ontvanger over alle digitale producten en stimuleren we in elke mail tot een interactie. Duidelijk en doelgericht.

De welkomstflow

Welkom!
In mail 1 heten we de nieuwsbriefabonnee welkom. Daarnaast informeren we ze over het activeren van hun profiel en stimuleren we het downloaden van de app. We laten de ontvanger op een subtiele manier de producten van het AD zien.

Gebruikte verleidingstechnieken
Contrast Effect

Contrast Effect

Opvallende kleuren benadrukken de kern van de boodschap en interactie-elementen zoals de CTA-buttons.

Chunking

Chunking

In duidelijk van elkaar te onderscheiden blokken wordt de content gepresenteerd. Dit geeft overzicht en vergemakkelijkt het scannen van de mail.

TAB1
Doubt Limitation

Doubt Limitation

Door onzekerheden weg te nemen, verlagen we de drempel om door te klikken. In dit geval doen we dat door te benoemen dat het activeren slechts 1 minuut kost. Ook bevestigen we bovenin de e-mail dat je vanaf nu de nieuwsupdate van het AD per e-mail ontvangt.

Download de app
Het doel van mail 2 is het stimuleren van het downloaden van de app. Via deze mail laten we zien wat de mogelijkheden zijn van de app. Aan de hand van het device waarop iemand de mail opent verschijnt de App Store of Play Store, zodat de app direct gedownload kan worden.

Gebruikte verleidingstechnieken
Authority

Authority

Het benoemen van het winnen van de App Awards 2019 geeft de app een grotere waarde. Een jury heeft hier immers over beslist. Het is een trigger die de ontvanger sneller doet overhalen de app ook te downloaden.

Gaze Cueing

Gaze Cueing

Met behulp van het rode pijltje sturen we de kijkrichting van de ontvanger. Met deze neurotechniek gaat de aandacht naar de download button van de app.

TAB2
IKEA Effect

IKEA Effect

Ons brein hecht meer waarde aan iets als we het naar ons eigen smaak/wens kunnen aanpassen. De AD app biedt deze mogelijkheid door de gebruiker zelf zijn/haar nieuwsvoorkeuren in te laten stellen.

Haal alles eruit
Het doel van mail 3 is het aanmaken van een profiel. Stel je eigen profiel samen en lees elke maand 3 gratis PREMIUM-artikelen. Daarnaast worden alle voordelen van een eigen AD-profiel duidelijk weergegeven.

Gebruikte verleidingstechnieken
Chunking

Chunking

In duidelijk van elkaar te onderscheiden blokken wordt de content gepresenteerd. Dit geeft overzicht en vergemakkelijkt het scannen van de mail.

Ons brein houdt van lijstjes

Ons brein houdt van lijstjes

Lijstjes zijn makkelijk scanbaar. In dit geval is het lijstje van 3 USP’s, waarin eenvoudig wordt uitgelegd wat de grootste voordelen zijn van jouw persoonlijke AD-profiel.

TAB3
Gaze Cueing

Gaze Cueing

Met behulp van de rode pijltjes maken we duidelijk dat je de content kunt uitklappen. Hier versterkt deze techniek dus de interactie binnen de e-mail. Ook wijst de witte pijl onderin de mail richting de ‘Activeer je profiel’ button waardoor we de kijkrichting vanuit de AD Goal Alert communicatie sturen richting de CTA-button.

Upgrade nu
Het doel van mail 4 is het upsellen naar een AD Digitaal Basis abonnement. Dit is het meest voordelige abonnement dat het AD heeft. Daarnaast is het een logische vervolgstap als je al gebruik maakt van de app en je profiel hebt aangemaakt.

Gebruikte verleidingstechnieken
Doubt limitation

Doubt limitation

Door te noemen dat je met het upgraden onbeperkt toegang krijgt tot alle PREMIUM-artikelen, maken we duidelijk dat je dus niet meer tegen een paywall aanloopt als je PREMIUM-artikelen wilt lezen. Ook is het direct duidelijk dat upgraden je niet veel geld kost zodat je ook daar geen twijfels over hoeft te hebben. Hetzelfde geldt voor het icoontje ‘1 min’. Deze neemt eventuele twijfels weg over een lang en ingewikkeld bestelproces. Ook dit is drempelverlagend.

TAB4
Nudging

Nudging

Met het toevoegen van extra microcopy direct bij de CTA-button, verlagen we de drempel tot doorklikken. In dit geval door te benoemen dat upgraden al kan vanaf 1,- p/week.

Meer weten?
Neem contact met ons op!

Neem contact op  »

Ontdek onze andere cases