In opdracht van onze trouwe klant DPG Media hebben we voor nieuwe abonnees van de AD nieuwsbrief een speciale welkomstflow ontwikkeld. Deze welkomstflow heeft als doel het informeren en activeren van nieuwsbrieflezers om méér van het AD te ontdekken. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van de AD app, het instellen van hun ‘nieuws’ voorkeuren en het upsellen naar een vast (digitaal) abonnement.
De wens van het AD
Nieuwsbriefabonnees kunnen alle voordelen van het AD activeren als zij online inloggen met hun persoonlijke AD account.
De vraag van DPG Media was duidelijk en doelgericht: "Hoe kunnen wij het aantal inlogs op AD-accounts vergroten?"
In de eerste e-mail heten we de nieuwsbriefabonnees van harte welkom. We nodigen de ontvanger uit om alles uit AD.nl te halen met het gratis lezen van PREMIUM-artikelen en het downloaden van de AD-app. Deze subtiele manier van kennismaken activeert en maakt de ontvanger nieuwsgierig naar meer.
In de tweede e-mail gaat alle aandacht uit naar het downloaden van de AD-app. Deze vier-in-één app heeft de lezer veel te bieden en is aan te passen naar zijn of haar voorkeuren. In het headerbeeld tonen we een smartphone waarop de app te zien is. Met behulp van een interactief tabsysteem kun je vervolgens door de vier verschillende schermen van de app klikken. De CTA biedt dan een directe downloadmogelijkheid van de app in de Apple of Android app store.
LHet hoofddoel van de derde mail is het activeren van je persoonlijke AD-account. Zo profiteer je als lezer van extra voordelen zoals het instellen van je eigen nieuwsvoorkeuren en het ontvangen van je persoonlijke AD goal alert van je favoriete Nederlandse voetbalclubs.
In de vierde en laatste e-mail in deze welkomstflow, sturen we aan op de upsell naar een vast AD Digitaal Basis abonnement. Dit is het meest voordelige abonnement dat het AD te bieden al vanafprijs 1,- per week. Een laagdrempelige vervolgstap om zonder restricties 24/7 al het nieuws op AD.nl te lezen.
In de winback e-mails zijn o.a. de volgende neurotechnieken toegepast:
Chunking
Je vindt overzichtelijk ingedeelde informatie makkelijker te begrijpen en te onthouden. De e-mails zijn opgebouwd met duidelijk van elkaar te onderscheiden contentblokken, zodat de inhoud makkelijk scanbaar is.
Authority
Doordat de consument zélf het antwoord op de vraag moet invullen, heeft hij of zij het gevoel enige controle te hebben over de uitkomst van de winactie.
Doubt limitation
Je overtuiging wordt versterkt en je gemoedsrust verhoogd door het wegnemen van twijfels en/of onzekerheden. Zo bevestigen we o.a. dat je vanaf nu elke middag de AD nieuwsupdate ontvangt. Maar we maken bijvoorbeeld ook duidelijk dat het activeren van je account in slechts 1 minuut gedaan is.